torstai 3. syyskuuta 2015

Pohdintaa opiskelijoiden tvt-taidoista

Tänään pohdiskelin opiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan taitoja. Jossain asioissa ovat hurjan edistyneitä (opettajaa huimasti edellä), mutta varsin yllättävät asiat ovat uusia heille. 18 ykkösluokkalaisen (noin 16-vuotiaita) ryhmästä vain 3 tiesi mikä on IP-osoite. Myös palomuuri oli useimmille vieras käsite.
Opiskelijoiden väliset tasoerot tvt-taidoissa ovat isot. Tämä asettaa haasteita miten suunnitella opetus niin että edistyneemmät eivät turhaudu ja hitaimmatkin oppisivat. Olen rakentanut opettamani tietotekniikan peruskurssit Moodle oppimisalustalla olevien tehtävien varaan. Suurin osa tunneista käytetään tehtävien tekemiseen. Opiskelijat saavat tehdä tehtäviä omaan tahtiin, vain muutamia aiheita käsitellään yhteisesti. Varsinaisten kurssitehtävien lisäksi Moodlesta löytyy lisätehtäviä nopeille. Kannustan opiskelijoita itsenäiseen tiedonhakuun ja ratkaisemaan ongelmia omatoimisesti. Tarvittaessa olen kuitenkin luokassa käytettävissä jos (kun) joku tarvitsee apua tehtävissä.


Systeemin hyvä puoli on se, että opiskelijat saavat edetä omaan tahtiin ja ainakin teoriassa kaikille riittää tekemistä koko ajan. Käytännön tasolla aina löytyy muutama sankari, jotka käyttävät tunnit tehtävien tekemisen sijaan surffailuun ja Facebookiin. Kurssia ei saa suoritettua ennen kuin tehtävät on tehty, joten nämä sankarit tekevät tehtävät kurssin päättymisen jälkeen omalla ajallaan.


Opettajaa toteutustapa työllistää yllättäen ehkä perinteistä opetusta enemmän. Eniten aikaa kuluu tehtävien laatimiseen, mutta toisaalta kun sen on kerran tehnyt, samoja voi hyödyntää seuraavina vuosina pienillä muokkauksilla. Suurta valmistautumista tunneille ei siis tarvita. Tuntien aikana opettajalla on kädet täynnä työtä kun pitää tarkistaa ja kommentoida opiskelijoiden palauttamia tehtäviä. Tarkistuksen pitäisi tapahtua mahdollisimman pian, jotta opiskelija pystyy seuraamaan omaa etenemistään kurssilla ja korjaamaan puutteellisia tehtäviä. Toki omaa työkuormaa voi helpottaa suunnittelemalla tehtävätyypit nopeiksi tarkistaa. Itselläni tämä vaihe on vielä kehitysasteella ja välillä tuntuu että opettajalla on tarkistamisessa enemmän työtä kuin tehtävän tehneellä opiskelijalla...

1 kommentti:

  1. Kun tein aiemmin etänä ohjelmointikurssia, niin siinä oli suurin osa Moodlen tapaisista harjotuksista sellaisia, joihin kelpasi vain 1 vastaus ja ohjelma tarkisti itse itsensä. Opelta vaadittiin todellista kommentoitia vain viimeiseen tehtävään per "läksy". Osaisitko sä tehdä sellaisia tehtäviä sun oppilaille?

    VastaaPoista